Automatisk salkart-algoritme hjelper arrangører med sosial distansering

Publisert

Eventim har lansert algoritme funksjonalitet for å hjelpe arrangører med sosial distansering under Covid-19 pandemien.

Siden begynnelsen av pandemien har Eventim jobbet aktivt for å finne gode løsninger for å supportere arrangører i underholdningsbransjen. Dette har blant annet inkludert utvikling av nye digitale funksjonaliteter for håndtering av smittesporing og arrangementsbegrensninger. Den nyeste løsningen som nå er lansert er en automatisk salkart-algoritme som hjelper arrangører med å opprettholde sosial distansering.

Slik fungerer løsningen

Den automatiserte avstandsløsningen er tilgjengelig i både NET- og INHOUSE billettsystemene og skjer i «real time». Etter hver bestilling – avhengig av spesifikasjonene – blir ett eller flere seter automatisk blokkert av systemet. Ulike avstandsregler kan defineres. I tilfelle begrensingene nedjusteres, kan blokkerte seter legges ut på salg når som helst.

Under Covid-19 pandemien har arrangører blitt nødt til å justere salkartene underveis, noe som er meget tidskrevende og lite fleksibelt. Derfor er vi veldig fornøyd at vi kan tilby en slik automatisk løsning til våre arrangører.

Marcia Titley – Adm. Dir. Eventim Norge AS

For arrangører og billettkjøpere er det flere fordeler med denne løsningen. For arrangører er det ikke lenger nødvendig å blokkere seter på forhånd i salkartet, eller å tildele sitteplasser ved inngangen da plasser automatisk blir tildelt av systemet innenfor definerte avstandsregler under kjøpsprosessen. Den automatiske løsningen sikrer optimal kapsitetsutnyttelse på spillestedet, noe som kan være avgjørende for arrangører når man planlegger arrangement med dagens begrensninger. Arrangører vil også vite hvor publikum har sittet i salen i tilfelle nødvendig smittesporing. For billettkjøpere er det nå mulig for personer fra samme husstand å sitte sammen i større grupper, samtidig være trygg på at riktig avstand er sikret i salen.

En fornøyd arrangør

Arrangøren Impressario, som arrangerer og produserer konserter med mange av Norges mest profilerte artister, var den første arrangøren i Norge til å ta i bruk den automatiske avstandsløsningen. Det var viktig for Impressario å blant annet finne en løsning hvor familier kunne sitte sammen i grupper større enn to. Men også sikre en trygg avstand mellom gruppene og med maksimal kapasitet i salen. Det er en vanskelig oppgave uten en algoritme.

Som arrangør er vi veldig glad for at Eventim kan tilby oss en automatisk løsning for blokkering av seter. Det er veldig vanskelig for oss akkurat nå å vite hvordan vi best kan tilpasse salkartene og samtidig utnytte kapasiteten på spillestedene. Familier vil gjerne sitte sammen, og det er ikke alltid det er mulig å gjøre når vi bruker manuelle prosesser. Eventims løsning gjør at vi føler oss trygge på at billettkjøperne blir plassert på best mulig måte, og samtidig med riktig avstand i salen.

Mikael Ressem – Owner/partner Impressario AS
Sosial distansering i billettsystemet INHOUSE

Hvis det er ønskelig, er det selvfølgelig fremdeles mulig for Eventim å konfigurere salkartene på en slik måte som samsvarer med dagens krav på seteavstand og dermed garantere kapasiteten uten bruk av den automatiserte løsningen.

Andre digitale Covid-19 løsninger

Vårt mål er å hjelpe arrangørene med verktøyene som kreves for å håndtere denne utfordrende situasjonen – både med eksisterende og nyutviklede løsninger. Eventim har flere digitale løsninger, blant annet personlige billetter, bekreftelser i kjøpsprosessen, tidsbestemt adgang, refusjon til tilgodelapp og en pay-per-view streaming plattform som våre arrangører kan bruke i forbindelse med deres arrangement.

Les mer om våre digitale Covid-19 løsninger her

*********

Ønsker du å høre mer om hvordan Eventim kan hjelpe deg som arrangør? Ta gjerne kontakt!

Skrevet av:
Marcia Titley
Adm. Dir.