Avanserte festivalløsninger med Eventim

Billettsalget er det viktigste inntektsgrunnlaget for en festivalarrangør, og derfor er det avgjørende for arrangører å velge den riktige billettløsningen.

Festivalbransjen er beinhard, det er mye konkurranse, og ofte stor risiko for festivalarrangører med mange usikre faktorer. Mens risikoen ofte er knyttet til det norske været, er corona pandemien nok det som er den største bekymringen når vi ser mot 2022. Med Eventim billettsystemer, får festivalarrangører avanserte tekniske løsninger som sikrer den optimale kjøpsprosessen for billettkjøperen, mersalgsmuligheter, covid-19 digitale løsninger, nasjonale og internasjonale markedskanaler og mye mer.

NRK: Festivalforsker: – Festivaldøden kommer til å øke

Forbedret kjøpsprosess med branded webshop med festivalens profil

Med Eventims billettsystemer, er det festivalen som profileres gjennom hele kjøpsprosessen. Festivalarrangører kan få en branded webshop som kan tilpasses med deres farger og logo slik at den samsvarer med deres grafiske profil. Billettkjøperen vil da fra deres perspektiv oppleve at hele kjøpsprosessen finner sted på festivalens hjemmeside når de kjøper billetter eller andre varer i webshopen. En slik webshop forsterker festivalens merkevare og samtidig øker konverteringsraten sammenlignet med en overgang til en ekstern salgskanal, hvor mange billettkjøpere velger å ikke fullføre kjøpsprosessen. Webshopen inkluderer bl.a. kalenderoversikt, arrangementsliste og utsjekkingsprosess, og kan også integreres i festivalens egen hjemmeside i en iFrame.

Ny billettløsning løser Ed Sheerans høye sikkerhetskrav

La systemet holde styr på kapasiteten

Festivaler selger ofte flere billettyper slik at fans kan velge den pakken som passer best for dem. Det kan være dagspass, festivalpass, to-dagerspass, klippekort, m.m. Utfordringen for arrangører er ofte det å holde styr på kapasiteten – for eksempel hvor mange fredagspass man selge samtidig med festivalpass, uten å overstige totalkapasiteten. Med Eventim slipper heldigvis arrangører å gjøre dette manuelt da det er billettsystemet som har full kontroll.

Billettyper settes opp som pakker, hvor det er mulig å legge sammen flere billetter etter arrangørens behov. Det kan være f.eks. en fredagpass, en lørdagspass og en søndagspass som til sammen er en festivalpass. Det er helt opp til arrangøren og det kan være flere kombinasjoner. Billettsystemet trekker kapasitet fra alle inkluderte arrangement, slik at arrangøren slipper å telle kapasitet siden systemet holder styr på det hele veien. Finnes det f.eks ikke flere ledige plasser på fredagen, vil alle billettyper som inkluderer billetter på fredag være utilgjengelige for salg.

1 festivalbillett for alle arrangement

Systemet gjør det mulig at billettkjøperen kun mottar EN billett som de da løser inn for et armbånd når de ankommer festivalen. Den ene pakkebilletten vil inkludere alle billettene som er inkludert i festivalpakken. Skulle det være ønskelig for arrangøren, er det også mulig å sette det opp slik at billettkjøperen får en individuell billett for hvert arrangement i festivalpakken.

Flere leveringsmetoder, inkl. Fanticket

Eventim tilbyr flere leveringsmetoder – PDF billetter, mobilbilletter som kan lagres i Wallet appen, samt papirbilletter med levering i posten. Det betyr at fans kan velge akkurat den leveringsmetoden som passer deres behov. Mens mange ønsker enkeltheten de får med digitale billetter, er det andre fans som ønsker å samle på minner. Da kan papirbilletter være et populært alternativ. En tilleggsmulighet er å ta i bruk Eventims skreddersydde papirbilletter «fanTicket». Her er det mulig for festivalarrangøren å designe egne billetter med deres design profil. Samarbeidspartnere eller sponsorer kan også inkluderes som kan være verdifull logoeksponering for en bedrift.

Les mer om fanticket her

Bruk av salkart til å selge camping, telt- og bobilplass m.m.

Eventim billettsystemer har avanserte salkartløsninger som gjør det mulig å lage meget kreative salkart. Salkartet kan vise flere detaljer som f.eks. plassering av innganger, toaletter, barer, m.m. Mens festivalbilletter som regel er unummererte og dermed uten salkart, er det mange arrangører som velger å bruke våre salkart løsninger til salg av overnatting. Det kan være teltplass, glamping, bobilplass, m.m. På samme måte som i en sal kan billettkjøperen velge hvor de vil sove blant tilgjengelige plasser.

Les mer om våre salkartløsninger her

Løfte omsetningen med salg av merchandise, mat, drikke, m.m i kjøpsprosessen

Eventims billettsystemer har handlekurv som gjør det mulig for billettkjøpere å kjøpe billetter til flere arrangement, samt merchandise, mat, drikke, transport, parkering, hotell, m.m. i samme transaksjon, også med anbefalinger i kjøpsprosessen. Varene kan selges både som separate produkter og dermed være tilgjengelige som «frittstående» produkter på samme måte som en billett, eller de kan knyttes til bestemte arrangement og dermed kun være tilgjengelige i forbindelse med et billettkjøp.

Hvis festivalarrangøren ønsker å selge VIP opplevelser, kan dette enkelt løses i systemet. VIP billetter kan gjøres ekstra synlig i kjøpsprosessen ved å bruke «Special Tickets».

Selg egne gavekort

Festivaler kan selge deres egne branded gavekort som kan kjøpes og innløses online i festivalens branded webshop. Hvert gavekort har en unik systemgenerert kode. Billettkjøpere kan benytte gavekort som delbetaling, og det kan også benytte flere gavekort på samme ordre. En eventuell restverdi ved gavekortets utløp tilfaller arrangøren. Kunden kan alltid sjekke saldoen på sitt gavekort på eventim.no ved å angi gavekortnummer.

Markedsføring

Eventim tror på å være en partner til våre kunder. Vårt mål er å hjelpe arrangører selge så mange billetter som mulig. Derfor tilbyr en aktiv rolle i bl.a. markedsføring, alt fra å skape ekstra oppmerksomhet rundt lanseringen til et arrangement som kanskje ikke selger etter forventninger – vi skal hjelpe våre arrangører selge flere billetter gjennom våre markedskanaler.

På vår markedsplass www.eventim.no kan arrangører få muligheten til ekstra synliggjøring med f.eks. Wallpaper/Leaderboard og topslider (Large hero og Hero) plassering. Vi er også aktiv på sosiale medier, bl.a. Facebook, Snapchat og Instagram. I tillegg har vi en egen database med potensielle publikummere som ønsker informasjon om kommende arrangement som mottar månedlige nyhetsbrev fra Eventim. Som Europas største billetteringsselskap kan også tilby internasjonale muligheter gjennom våre Eventim kolleger i utlandet, bl.a. Sverige, Danmark, Finland, UK, m.m.

Corona løsninger

Pandemien har vært meget krevende for kulturbransjen. Eventim har utviklet flere digitale løsninger for å hjelpe våre arrangører som kan brukes dersom det blir behov. Dette inkluderer bl.a. personlige billetter, skanning av koronasertifikat, refusjon til tilgodelapp, og en salkartalgoritme med automatisk avstandsberegning.

Eventim kan skanne både koronasertifikat og billetter

Adgangskontroll i verdensklasse

Eventim har en enkel og pålitelig adgangskontroll løsning som er fullt skalerbar for arrangementer av enhver størrelse og kan konfigureres for flere innganger og/eller områder. Skanning er tilgjengelig med både dedikerte skanningsenheter og en smarttelefon-app (iOS og Android). Hver skanner viser antall innkommende gjester (på tvers av alle skannere) til enhver tid. Denne funksjonen gir full oversikt over hvor mange gjester som har gått inn, uten at det er nødvendig å få tilgang til en datamaskin. I tillegg er hver skanner utstyrt med en backup database, slik at i tilfelle nettverksfall, kan verifiseringen av billetter fortsette uavbrutt.

Les om våre Zebra TC skannere her

Arrangør support og Kundeservice

Eventim har et stort team i Norge, støttet av våre kollegaer i Sverige og Danmark. Vi er tilgjengelig for for våre arrangører via både e-post og telefon mandag tom søndag fra kl. 0930 til kl. 2030. Med Eventim som billetteringspartner vil vi også håndtere kundesupport for dere – om en billettkjøper har mistet deres billett, har et spørsmål om arrangementet eller har lyst til å kjøpe billetter over telefon. Gruppebestillinger er også mulig via telefonen, med muligheter for fakturering ved større bestillinger. Og så klart supportere vi våre kunder med både adgangskontroll og markedsføring.

Les mer her om Eventim Support

Nå kan fans endelig kjøpe og selge billetter helt trygt og lovlig med Fansale

Som den første i Skandinavia, lanserte Eventim billettplattformen fanSALE våren 2020, der brukere enkelt og trygt kan kjøpe og videreselge billetter. FanSALE gir fans muligheten til å både videreselge sine billetter samt kjøpe billetter til festivaler og andre arrangement på en lovlig og transparent måte. Det skal ikke lenger betales overpris for billetter på ulovlig svartebørs, og ingen skal lenger måtte oppleve å bli avvist ved inngang fordi billettene deres viser seg å være falske.

Besøk fansale her

*****

Ønsker du å vite mer om våre løsninger eller er ute etter en ny billetteringspartner? Ta gjerne kontakt!

Skrevet av:
Marcia Titley
Adm. Dir.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *