Optimalisere deres markedskampanjer med Eventims sporingsløsninger

Publisert

Med Eventim får dere muligheten til å ha sporingspiksler på deres billettsider og på den måte spore viktige steg i billettkjøperens reise. Dataen kan dere bruke på å måle og optimalisere egne markedsføringskampanjer, og sørge for at dere fårm mest mulig ut av pengene dere bruker.

Ved å spore trafikken på får dere en mye bedre innsikt i hvor trafikken til billettsystemet kommer fra, og hvor kundereisen går videre. Ved å identifisere ulike trafikk-kilder, forstå hvorfor og hvor mye trafikk som oppstår, er det enklere for dere å ta gode beslutninger i fremtidige markedsføringskampanjer.

Les mer om Eventims billettsystemer

Måle konverteringer, return-on-investment, med mer

Eventims sporingsløsninger er meget fleksible, og gir deg mulighet til å få god innsikt i hele kjøpsprosessen til brukeren. Det er mulig å spore basisdata som sidevisninger og klikk, men også hendelser som når kunder legger til eller fjerner elementer fra handlekurven. Basert på denne dataen, kan du som arrangør måle konverteringer, return-on-investment, og optimalisere deres markedsstrategi med tanke på målgrupper, analyser og kundeprofiler.

Kundene våre bruker sporingsløsninger for å få bedre innsikt i kundereiser, og til å sette opp mer presise datadrevne markedsføringskampanjer. Andre har brukt dataen og sitt nyhetsbrevsystem til å målrette sin e-postmarkedsføring. Det finnes mange muligheter og vi gir dere gjerne råd om hvordan dere kan få mest mulig ut av de ulike måtene å bruke sporing på.

Les mer om Googles nettanalyseverktøy Google Analytics 4 her.

Mer målrettet markedsføring

Gjennom Google Analytics kan dere som arrangør identifisere deres målgruppe ved å analysere demografi, geografi og/eller adferd. Deretter kan dere lage segmenter, målgrupper og kundeprofiler som passer dere arrangement. Dere kan deretter skreddersy deres kampanjer basert på hvem dere vil nå og hva dere vil oppnå – enten det er merkevarebygging, synlighet eller konverteringer. Det å fokusere på en spesifikk målgruppe gjør det mulig for dere å bruke deres tid, penger og energi på potensielle kjøpere som mest sannsynlig vil kjøpe fra dere – og slik øke konverteringer og return-on-investment. Dere får rett og slett mer ut av pengene dere legger i annonsering og den øvrige markedsstrategien.

Sporing hjelper dere med:

Analyse og statistikk
Målgruppe og atferd
Tilpasning og målretting
Målrettet, datadrevet markedsføring og remarketing

Våre kunder bruker sporingsløsningen for å få bedre innsikt i deres kundereiser eller for datadrevne markedsføringskampanjer, som eksempelvis målretter brukere som har klikket på et arrangement, men ikke kjøpt billetter. Andre har bygd data sammen med sitt nyhetsbrevsystem slik at nyhetsbrevene i større grad kan målrettes. Det finnes mange muligheter og vi gir dere gjerne råd om de ulike bruksmulighetene.

Retargeting-annonser øker konverteringer og avkastning

Visste du at i gjennomsnitt forlater ca. 70 % av kundene handlekurven uten å fullføre et kjøp? Ved å ta i bruk Eventims sporingsløsninger, kan dere som arrangør f.eks. lage retargeting-annonser på Google eller Facebook for å følge opp brukerne dere vet er interesserte i arrangementene deres, men som enda ikke har kjøpt billett. Du kan også bruke retargeting på å få tidligere kjøpere til å kjøpe billetter til andre relevante arrangementer hos dere.

Retargeting-annonser er 76 % mer sannsynlige for å bli klikket på enn vanlige annonser, da de påvirker kundene som allerede seriøst har vurdert et kjøp. Dette øker konverteringer og avkastning på deres investeringen!

Cart abandonment statistics

Rask og smidig engangsimplementering av piksler

Eventims markedsavdeling sørger for en enkel og smidig integrasjon med Google Analytics og Google Tag Manager, slik at dere kan få all informasjon samlet i systemet dere vanligvis bruker. Dere som arrangør kan settes opp med en Partner ID som betyr at det er en engangs implementering av deres piksler, slik at hvert nytt arrangement automatisk spores fremover. Vi hjelper også gjerne med råd, feedback og support.

Facebook pixel løsning for Eventim arrangører

Apple annonserte endringer med iOS 14 som påvirket hvordan vi mottar og behandler konverteringer fra verktøy som Facebookpikselen. Endringen gjorde at det ikke lenger var mulig for partnere/arrangører å optimalisere facebookannonsering mot kjøpt gjort på nettsider som ikke var Facebooks eget domene – inkludert billettselskaper. For mange arrangører betød dette at de ikke lenger kunne optimalisere sine kampanjer mot faktiske kjøp. Dette hadde meget store konsekvenser for arrangørene. Derfor utviklet Eventim, i dialog med Facebook, en egen piksel-løsning som likevel gjorde det mulig å optimalisere mot kjøp gjort via Eventim.

*****

Ønsker du å vite mer om våre løsninger eller er ute etter en ny billetteringspartner? Ta gjerne kontakt!

Skrevet av:
Marcia Titley
Adm. Dir.