Rekord salg på Skäringers turné med Eventims billettsystem.

Publisert

Fotograf: Anika Berglund

Navnet deres står bak noen av Sveriges mest prominente artister og anerkjente produksjoner. Med 1500 arrangementer og 500 000 solgte billetter per år, har Blixten & Co tjent tittelen som et av Sveriges ledende selskaper innen live- og underholdningsindustrien. Blant den lange listen over vellykkede produksjoner inkluderer Melodifestivalen, turer med artister som Veronica Maggio, Moto Boy, Lisa Nilsson, Petter, Sarah Dawn Finer, stand-up show, danseforestillinger, teatre. Nå i høst Mia Skäringers anerkjente “Avig Maria – No more fucks to give ”, Et show som slo salgsrekordene på noen av Sveriges største arenaer.

Til Mia Skäringer-turnéen solgte vi mer enn tre hundre tusen billetter til totalt 44 forestillinger. Det er utrolig viktig i slike situasjoner at vi har et pålitelig og avansert billettsystem som gjør kjøpsopplevelsen så smidig som mulig for kundene våre. Er det for komplisert eller uklart, risikerer vi å miste kunder underveis, sier Karin Westman, billettsjef i Blixten & Co.


Inhouse – Billettløsningen med størst fleksibilitet

Blixten & Co representerer rundt 80 av Sveriges mest fremtredende artister. De tilbyr sine egne agenter og prosjektledere som lager langsiktige planer for hver artist, som inkluderer live-konserter, turneer og show og mer. Før hver turne er også markedsavdelingen koblet sammen. Dette inkluderer Karin og hennes kolleger som administrerer gjennomføring og salg av alle arrangementsbilletter.

Vi ønsket et fleksibelt billettsystem der vi kunne ha full kontroll over hele prosessen, fra billettdesign til rapportering etter at arrangementet er gjennomført. Løsningen var Eventim sitt billettsystem Inhouse. Blant alle systemene vi har prøvd er billettsystemet Inhouse det som gir oss den absolutt største friheten og som samtidig er i stand til å dekke behovene vi har. I tillegg til å skape en jevn kjøpsprosess for våre kunder, gir systemet oss direkte tilgang til all salgsstatistikk, stabil support og lar oss designe billettens utseende selv.

Billettsystemet skal gjøre kjøpsopplevelsen så smidig som mulig for våre kunder, sier Karin Westman, billettsjef på Blixten & Co.


Slipper manuelt arbeid


Det er nå omtrent seks måneder siden Blixten & Co byttet til Eventim.Inhouse og det nye billettsystemet har allerede spart dem mye tid og ressurser. At arbeidsprosessen nå kan bli mer automatisert er noe Karin setter stor pris på.

I huset kan vi selv legge inn priser, planlegge, opprette lenker, bekreftelsesmaler og forhåndsalgstilbud til kundeklubben vår. Vi kan også lage informasjonsmail som går ut til alle som kjøpte billetter to dager før arrangementet starter. Før måtte vi gjøre mye av dette manuelt. Vi dro ut kundelister og satt deretter og sendte manuelle e-postutsendelser med informasjon til alle som kjøpte billetter. Det var ekstremt tidkrevende og helt uholdbart.

Nå har vi i stedet laget fine maler i Inhouse med god informasjon og fine bilder som blir sendt ut automatisk via billettsystemet. Vi kan også bruke malene igjen og igjen, ettersom arrangementene ofte finner sted på de samme spillestedene. Super Smooth!

Les mer om billettsysemet Eventim.Inhouse her

Support med uvanlig engasjement

Skulle det dukke opp spørsmål om billettsystemet, er Maléne og Trine, Eventims support, alltid i nærheten. Gjennom telefon, mail og fysiske besøk kan de veilede, instruere og svare på spørsmål som måtte oppstå i forbindelse med en produksjon.

Det jeg setter mest pris på med deres support er at de virkelig tar ansvar og viser et så stort engasjement for produksjonene. De er alltid raske til å svare på spørsmål fra oss. Under selve arrangementet kan du også nå Eventim via vakt. Det føles veldig trygt, ettersom de fleste arrangementer finner sted om kvelden og i helgene. Eventim viser gang på gang at de stiller opp og hjelper oss med å løse eventuelle problemer. Det er et engasjement man ikke ser av alle leverandører, innrømmer Karin.

Gjennom Eventim har Karin og kolleger i markedsavdelingen alltid god oversikt over salgstallene og kan raskt iverksette tiltak hvis billettsalget går sakte.

Da sparker vi vanligvis i gang salget ved å lage en kampanje, eller henvende oss til Eventims markedsavdeling for i felleskap å planlegge kampanjer og nå ut med arrangementet i alle egnede kanaler. Gjennom billettsystemet kan vi enkelt følge opp hvor mange som har kjøpt billetter gjennom den spesifikke kampanjen. Vi kan også se hvilke plasser som solgte best og hvilke som ikke har prestert like bra, og om nødvendig justere prisen for disse plassene. Dette er vanligvis ikke mulig etter billettslipp i andre billettsystemer.

Systemet holder oversikt

Før Mia Skäringer-showet måtte parketten på flere arenaer også bygges annerledes. Det hører nærmest til rutinen for nasjonale turer, men likevel er det viktig at riktig informasjon legges inn i systemet før billettslipp.

Det handler om forskjeller i salene, dimensjoner på stolene, plassering av nødutganger og lignende som kan skille seg veldig mellom de forskjellige stedene. En produksjonsleder tegner vanligvis lokalene i Auto Cad. Vi sender deretter tegningen til Eventim slik at vi gjennom billettsystemet kan regulere hvilke billetter som skal slippes, hvor mange steder vi skal blokkere for gjester, presse, etc. Der setter vi også hvilke priser som skal gjelde på de forskjellige plassene, og hva som skal inkluderes i prisen.

Skanningsappen som løftet Skäringer-turnéen

Når det er tid for arrangementet og publikum begynner å strømme inn, er arenaens personalet klar med skannere. Eventims skanningsapp er fint å ha som backup i tilfelle problemer. Skanneren og appen leser QR-koder på smarttelefonen og sikrer at innslipp blir en smidig opplevelse for både besøkende og arrangører.

Den fungerer utmerket og hjalp oss mye under Mia Skäringer-turnéen, som var veldig godt besøkt. Appen er enkel å administrere og til og med vaktene på stedet har den på telefonen, slik at de kan bidra til å slippe inn besøkende hvis køer skulle oppstå.

Det beste er at skanningen er registrert direkte i systemet. Dette betyr at vi kan se i sanntid i appen nøyaktig hvor mange som har kommet inn og hvor mange flere som er forventet, basert på antall solgte billetter. Takket være dette kan vi lettere beregne hvor mye mer tid det tar å få alle besøkende på plass. Uvurderlig!

Hvordan bestiller jeg billetter til Blixten & Co’s arrangement i dag?

Du bestiller ved å søke på blixten.se. Der vil du finne alle våre arrangement og deretter bli lenket til det respektive billettsystemet. En og samme turné kan ha fire til fem forskjellige billettsystemer fordi det ofte er arenaene selv som styrer hvilket billettsystem som skal gjelde akkurat der. Får vi velger selv, foretrekker vi imidlertid Eventim fordi det gir oss den største friheten, forklarer Karin og legger til:

Vi har tross alt nettopp begynt å oppdage alle de smarte funksjonene som Eventims billettsystem tilbyr og sannsynligvis har mye igjen å lære der. Det ser ut til at det ikke er noen grenser for alt vi kan gjøre!

Les innlegget om Inhouse white-label webshops her

Om Blixten & Co.

Blixten & Co representerer rundt 80 av Sveriges mest prominente artister og produserer konserter, show, musikaler, teater og danseforestillinger i hele Skandinavia. Siden desember 2018 har Blixten & Co. blitt en del av nettverket All Things Live, den største uavhengige aktøren i Norden i live / underholdningsindustrien. Partnerskapet i All Things Live dekker hele spekteret, fra lokale norske aktører og svenske og danske musikkproduksjoner og stand-up arrangementer til arenakonserter med internasjonale artister som Celine Dion, Green Day, Nick Cave & The Bad Seeds, Britney Spears og Eminem.

Bilder:

Toppbilde med Mia Skäringer, fotograf: Annika Berglund

Bilde med artister på scenen, fotograf: Mini Gemoll